Lun, novalja en eindbestemming Rtina

18 augustus 2016 - Rtina, Kroatië

Op Rab ben ik naar winkel gegaan voor mijn bord 'pag'. Daar waren twee dames die geen engels konden. Voor het eerst moest ik me redden in het kroatisch. En het vebaasde me dat het niet eens zo slecht ging. Ik vertelde dat ik pola - pola ben (half -half) en vertelde over mijn reis. Vanaf Rab heb ik een boot gepakt naar Lun. Dit is het uiterste noorden van het eiland pag. Vanaf daar ben ik gaan liften naar Pag. Er was maar 1 weg en geen auto's. Dus dat was een goed begin..... ik ben het maar op het wandelen gezet. Uiteindelijk zagen Franse dames mij wandelen, die ook met mij in het boodje zaten. Ze zeiden dat ze niet echt mijn kant op  gingen maar een klein stukje konden ze me wel brengen. Ik besloot mee te gaan want ik dacht, elke kilometer is er 1. Ik werd afgezet en het was nog altijd die ene weg zonder auto's. Maar 1 minuut later nam een man mij mee naar novalja. Sprak super slecht engels dus ik moest me weer redden met kroatisch en een beetje engels. Was wel lastig, maar oke het ging. In Novalja dacht ik te verblijven. Dat is dichtbij het stadje pag en erg druk bezocht dus dat moest wel leuk zijn dacht ik. Ik had al een hostel gezien dus ik wilde alleen even de locatie weten en dan ging ik naar mijn hostel. Toen zag ik ineens de het 10 euro duurder was, geen idee waarom... Toen ik,  daar aan het rond lopen was, leek het net of ik beland was in oh oh cherso. Allemaal jongeren slapen op het strand. I, bedacht bij mij zelf of dit wel is wat ik wil. Iedereen is waarschijnlijk met een groep, anders ga je niet naar zo'n partyeiland en ik ben nou niet echt gekomen om te zuipen en  verder de dag niks te doen. Dus ik besloot wat anders te zoeken. Achteraf trouwens, blijkt zrce het partyeiland te zijn waar alle populaire dj''s komen enzo. Niks voor mij.

Ik ben gaan zoeken en kwam uit bij het plaatsje Rtina. Im weer een winkel binnen gelopen voor een nieuw bordje. Zo, ik ben er klaar voor. Nu nog de hoofdweg vinden. Nja ik en de weg, het is niet m'n sterkste kant. Zo bleek maar weer. Uiteindelijk heb ik een rondje gelopen van  45 min, terwijl het heel dichtbij was. Daar staande, langs de weg met heeeele veeel auto's. Niemand wilde me hebben, pf. Na een half uur 2 mannen pikte  me op. Ze hebben  een  auto verhuur bedrijf en zijn daar heel druk mee. Ze hebben me afgezet in het stadje pag. En vanaf daar weer een nieuwe lift naar Rtina.

Het koste me 2 minuten voor een nieuwe auto stopte. 2 jongens die iets met het recyclen van flessen van restaurants doen. Het was erg gezellig in de auto. Ze maakten grapjes over mijn gekke 'r'  blijkbaar hebben wij Nederlanders een gekke r..... ik heb een rijmpje geleerd om mijn r te verbeteren: Riba, ribe,  grize reb. Of zo iets. Geen  idee wat ik zeg... iets over vis.

Ze hebben me voor het het hostel afgezet en we hebben nummer ers uitgewisseld een keer een biertje te doen als ik zadar ben.

Aangekomen bij het hostel, het was HEMELS! 20 euro per nacht.. vanaf het balkon keek je zo uit op het strand. Op het strand.savonds de waren bijna geen  mensen en als je een stukje verder loopt is er niemand!!!! Heerlijk in je naakie zwemmen haha. En net voor de zee had je het terras en een zwembad, voor als je even klaar was met het zoute water. Echt super! Kamer was heeerlijk schoon en het ontbijt zat er bij in begrepen.

Ik heb in het hostel een Duitse jongen ontmoet. We raakten aan de praat en vertelde hem dat ik graag het stadje Nin wilde bezoeken want ik had van anderen gehoord dat het mooi daar is. Dus we besloten daar wat te gaan eten.

Over de rest in Rtina vertel ik later. Nu heb ik moeie vingers. Later!